Ο Σκλαβενίτης ανατρέπει τα δεδομένα για το άνοιγμα των καταστημάτων την Κυριακή
Μεγάλες αντιδράσεις φαίνεται πως συναντά η τελευταία απόφαση της κυβέρνησης να συναινέσει στο αίτημα των δανειστών για την απελευθέρωση της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές.
Μετά τις πρώτες… δειλές Κυριακές των εορτών, που έσπασαν το «ταμπού» της κυριακάτικης αργίας, σιγά-σιγά αυτές έγιναν 8 και τώρα αποτελεί νόμο του κράτους η λειτουργία των καταστημάτων 32 Κυριακές το χρόνο σε συγκεκριμένες τουριστικές περιοχές της χώρας.
Πλέον θα κοιτάμε ποιες Κυριακές είναι… κλειστά τα καταστήματα.
Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης είναι από τις λίγες επιχειρήσεις που τις εργάσιμες Κυριακές, όπως και η ερχόμενη στις 16 Ιουλίου, αποφάσισε και πάλι να παραμείνει κλειστή, ανατρέποντας διάφορες φήμες και εκτιμήσεις ότι τελικά θα λύγιζε υπό το βάρος του ανταγωνισμού και θα έσπαγε την γνωστή τακτική της για “ποτέ την Κυριακή”.
Σε όλα της τα καταστήματα έγκαιρα, ήδη από χθες Τετάρτη, έχει αναρτήσει ταμπέλα με την οποία ενημέρωνε τους πελάτες της ότι δε θα λειτουργήσει κανένα κατάστημά της.
Ειδικά στον κλάδο σούπερ μάρκετ είναι από τις λίγες επιχειρήσεις που κάνει τέτοια επιλογή «σπάζοντας» στην πράξη το νόμο που έχει καθιερώσει τις 32 εργάσιμες Κυριακές σε όλο το χρόνο.
Η μόνη Κυριακή που λειτουργούν τα καταστήματα Σκλαβενίτης είναι η τελευταία του χρόνου.
Το ερώτημα είναι γιατί η Σκλαβενίτης κάνει αυτή την επιλογή;
Όπως έχουμε ξαναγράψει, αυτό σχετίζεται με τον τρόπο που έχει αποφασίσει να πορευτεί η οικογένεια επιχειρηματικά.
Η επιχείρηση μέσα στην κρίση ΔΕΝ απέλυσε κανέναν, ΔΕΝ μείωσε μισθούς, ΑΛΛΑ… αντίθετα άνοιξε κι άλλα υποκαταστήματα, εξαγοράζοντας πάνω από 300 σε όλη την Ελλάδα της πρώην Μαρινόπουλος… ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΑ… έδωσε αυξήσεις στους χαμηλόμισθους της άλλοτε κραταιάς αλυσίδας και διέσωσε δέκα χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Τι λέει η ΓΣΕΕ
Η πλεινότητα των καταστημάτων φυσικά θα ανοίξει την ερχόμενη Κυριακή, ημέρα κατά την οποία πλήθος σωματείων και η ομοσπονδία ΟΙΥΕ έχουν προκηρύξει 24ωρη απεργία καλώντας τους καταναλωτές να μην ψωνίσουν.
Η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας & η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας κορυφώνουν στο πλαίσιο αυτό την εκστρατεία που ξεκίνησαν στις 16 Ιουνίου 2017 και καλούν εργαζόμενους και καταναλωτές να συνταχθούν με το σύνθημά μας:
«Κυριακή Κλειστά! Δεν Ψωνίζω – Δε Δουλεύω!»
Μέσα από αυτή τη δράση εκφράζουμε για πολλοστή φορά την εναντίωση μας στη θεσμοθέτηση του ανοίγματος των καταστημάτων τις Κυριακές, το οποίο αποτελεί ένα ακόμα πλήγμα για τα εργασιακά δικαιώματα αλλά και για τη βιωσιμότητα πλήθους μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στα έξοδα της Κυριακάτικης λειτουργίας τους.
Το άνοιγμα των καταστημάτων 32 Κυριακές το χρόνο, το οποίο τίθεται σε εφαρμογή από την Κυριακή 16 Ιουλίου κατόπιν επιθυμίας των δανειστών και απόλυτης υπακοής της κυβέρνησης, επιφέρει σειρά αρνητικών επιπτώσεων ενάντια στις οποίες υπάρχει ανάγκη να αντιδράσουμε και να αμυνθούμε:
• Τα μεγάλα εμπορικά καταστήματα, τρίβοντας τα χέρια τους για τους αναμενόμενους τζίρους της ημέρας εκείνης, θα υποχρεώσουν τους εργαζόμενους τους σε ένα ατελείωτο-συνεχές 12ωρο εργασίας, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις δε θα ανταμειφθεί σύμφωνα με το νόμο (χρηματική απολαβή ή παροχή άδειας).
• Οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, φοβούμενοι την κατεύθυνση του αγοραστικού κοινού στα μεγάλα εμπορικά κέντρα, θα επιλέξουν κατά ένα μεγάλο ποσοστό να εργαστούν οι ίδιοι προσωπικά, αφιερώνοντας το λιγοστό προσωπικό χρόνο που τους έχει απομείνει, διεκδικώντας έστω ένα μικρό μερίδιο συμμετοχής στην αγορά απέναντι στο δημιουργούμενο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των επιχειρήσεων –κολοσσών.
• Οι εμποροϋπάλληλοι, σκλάβοι και έρμαια ενός συστήματος εκφοβισμού θα θυσιάσουν αναγκαστικά τη μοναδική ημέρα ανάπαυσης και μαζί την κοινωνική και οικογενειακή ζωή τους, προκειμένου να μη ρισκάρουν την απόλυσή τους.
Θέση της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών είναι ότι ο Καταναλωτής, ως ο τελευταίος και πιο καθοριστικός “παίχτης” , του οποίου η κάθε κίνηση θα χαράξει τη στρατηγική πορεία των υπολοίπων, είναι ο “παίχτης” που αλλάζει τα δεδομένα.
Η Κυριακή 16 Ιουλίου είναι η πρώτη από τις 32 Κυριακές στην οποία οι Καταναλωτές πρέπει να δείξουν ότι δεν τους λείπουν οι ημέρες, αλλά τα χρήματα που θα μπορούσαν να ξοδέψουν, ψωνίζοντας μέσα στα νόμιμα ωράρια όλων των υπολοίπων ημερών του χρόνου.
Ο Καταναλωτής είναι ο μόνος που μπορεί να ακυρώσει στην πράξη την αναχρονιστική «μεταρρύθμιση» του ανοίγματος των καταστημάτων τις Κυριακές, γυρνώντας την πλάτη σε όσους επιχειρήσουν να την εφαρμόσουν.
Οι μελέτες και οι έρευνες που έχουμε εμείς στα χέρια μας, δείχνουν ότι το – ισχύον από το 2013 – μέτρο του ανοίγματος των καταστημάτων 7 Κυριακές το χρόνο, έχει αποτύχει και έχει επιβαρύνει τόσο τις ζωές των εργαζομένων όσο και τα ταμεία των επιχειρήσεων.
Αναλυτικότερα:
• Η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές δε δημιουργεί σε καμία περίπτωση νέες θέσεις εργασίας. Αντίθετα, επιβαρύνει τους επιχειρηματίες με την εισφορά της προσωπικής τους εργασίας τις Κυριακές.
• Κανένα ψήφισμα και καμία νομοθετική μεταρρύθμιση δεν ήταν απαραίτητη για τη λειτουργία των καταστημάτων στις τουριστικές περιοχές αφού είχαν ούτως ή άλλως την ευχέρεια αυτή, μετά από απόφαση του αρμόδιου Περιφερειάρχη.
• Ο τζίρος των μικρών –κυρίως- καταστημάτων, δεν επαρκεί ώστε να αντισταθμίσει τα λειτουργικά κόστη που προκύπτουν από τη λειτουργία τους 7 ημέρες την εβδομάδα.
• Ποσοστό που ξεπερνά το 80% των εμποροϋπαλλήλων, δηλώνεται από τον εργοδότη για ωράριο πλασματικά περιορισμένο σε σχέση με το πραγματικό Κυριακάτικο, χωρίς φυσικά να δικαιούται πρόσθετη αμοιβή ή ρεπό.
Θα κλείσουμε υπενθυμίζοντας ότι η κατοχύρωση της κυριακάτικης αργίας έχει πίσω της βαριά ιστορία.
Με συλλογικούς επίμονους αγώνες και θυσίες, οι εργαζόμενοι κατόρθωσαν πρώτη φορά το 1909, αυτό που μέχρι τότε φάνταζε ίσως αστείο: την καθιέρωση μιας έστω περιορισμένης κυριακάτικης αργίας.
Πέρασαν δεκαετίες ως την πλήρη δικαίωση των αγώνων αυτών, καθώς μόλις το 1975 καθιερώθηκε η πενθήμερη εργασία, η οποία σήμερα είναι σχεδόν ο κανόνας για τους περισσότερους εργασιακούς τομείς.
Στις μέρες μας οι κυβερνητικές αποφάσεις έφεραν την κοινωνία στο δυσάρεστο σημείο να διεκδικεί από την αρχή τα κεκτημένα της, διαγράφοντας συλλογικούς αγώνες για τη διαφύλαξη της αξιοπρέπειας και ελευθερίας του εργαζόμενου.
Καλούμε τους εργαζόμενους – καταναλωτές να μην αφήσουν αναπάντητη αυτή την πρόκληση.
«Κυριακή Κλειστά! Δεν Ψωνίζω – Δε Δουλεύω!».