Τον "πιο γοητευτικό αρσενικό χαρακτήρα που έχει διαβάσει στην λογοτεχνία, τον Διάβολο", υποδύεται ο Γιώργος Χρανιώτης στην παράσταση «Η ώρα του Διαβόλου» που σκηνοθετεί o Γρηγόρης Αποστολόπουλος.
Το έργο του Fernando Pessoa παίζεται στο Θέατρο Αριστοτέλειο (Εθν. Αμύνης 2), όμως μια μερίδα πιστών με επικεφαλής τον πατήρ Κλεομένη κατηγορεί τους συντελεστές της για βλασφημία και προγραμματίζει συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το θέατρο το βράδυ της Τετάρτης 18/10/2017, ώρα 20.30. Στη συζήτησή μας με τον γνωστό ηθοποιό μιλήσαμε για αυτή την αντίδραση κατά της παράστασης.
Το έργο του Fernando Pessoa παίζεται στο Θέατρο Αριστοτέλειο (Εθν. Αμύνης 2), όμως μια μερίδα πιστών με επικεφαλής τον πατήρ Κλεομένη κατηγορεί τους συντελεστές της για βλασφημία και προγραμματίζει συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το θέατρο το βράδυ της Τετάρτης 18/10/2017, ώρα 20.30. Στη συζήτησή μας με τον γνωστό ηθοποιό μιλήσαμε για αυτή την αντίδραση κατά της παράστασης.
- Πώς σχολιάζετε τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας που έχει προγραμματιστεί για το βράδυ της Τετάρτης 18/10/2017 από ορθόδοξους χριστιανούς κατά της παράστασης;
- Είναι πρωτοφανές για θεατρικά χρονικά να κατηγορούμαστε άμεσα εμείς, εγώ η Ευγενία Σαμαρά και ο σκηνοθέτης μας Γρηγόρης Αποστολίδης, και εμμέσως ο Πεσσόα, για σατανισμό. Είναι αστείο. Εγώ έχω γελάσει πολύ. Και ελπίζω να μείνω στο γέλιο γιατί θέλω να γίνει η παράσταση, επειδή άκουσα σχόλια πως δεν θα μας επιτρέψουν να γίνει η παράσταση. Εμείς λοιπόν δεν θα επιτρέψουμε να μην γίνει η παράσταση.
Ίσως να μπορούσα να το ερευνήσω λίγο περισσότερο αν ήταν ένας άγνωστος συγγραφέας, ένας νέος Θεσσαλονικιός ή Αθηναίος φέρελπις συγγραφέας, ένα άτομο που δεν ξέρουμε το έργο του. Όμως ο Πεσσόα είναι γνωστός. Από το 1989 μεταφράζεται το έργο του. Είναι από τους πιο αναγνωρισμένους συγγραφείς του 20ου αιώνα και ξαφνικά κατηγορείται και αυτός, και κατά συνέπεια και εμείς, ότι συμμετέχουμε σε μια βλάσφημη παράσταση επειδή ο τίτλος της είναι «Η ώρα του διαβόλου». Έπρεπε να κάνουν περισσότερη έρευνα πριν προβούν στην αντίδραση. Αυτοί που μας κατηγορούν είναι ανίδεοι γιατί κάνουν λόγο για ταινία και όχι για θεατρική παράσταση.
Οι άνθρωποι είναι πολύπλοκοι όπως λέει ο Πεσσόα, αλλά τέτοιου είδους πολυπλοκότητα δεν την περίμενα, ειδικά στις μέρες μας…
- Έχετε πει πως ο Διάβολος είναι ο πιο γοητευτικός αρσενικός χαρακτήρας που έχετε διαβάσει στην λογοτεχνία. Γιατί;
- Γιατί εμπεριέχει τα πάντα, όλους τις ανθρώπινες συμπεριφορές: είναι ερωτικός, είρωνας, ανασφαλής, ανήμπορος προς το τέλος του έργου, έξυπνος, θα μπορούσε να είναι εν δυνάμει οικογενειάρχη, χρωματιστός σε περιπτώσεις, σκοτεινός σε άλλες, μοναχικός, όμορφος, έντονος, άσχημος μερικές φορές…. Είναι γενικά πολύπλοκος και αυτή η πολυπλοκότητά του τον κάνει να είναι τόσο εξανθρωπισμένος.
Θα έλεγα πως είναι περισσότερο εμπνευσμένος από τους Ολύμπιους θεούς και όχι από τον χριστιανικό Θεό γιατί ακριβώς οι πρώτοι έχουν αυτά τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Φαντάζομαι το ίδιο έργο θα έπαιζα αν λέγονταν «Η ώρα του Θεού» γιατί για τον Πεσσόα, θεός και διάβολος είναι αδέρφια που δεν μαλώνουν, απλώς κουβεντιάζουν και στο τέλος παραδέχονται την ανημποριά τους να υπερασπιστούν το σύμπαν, πράγμα που καθιστά το έργο σύγχρονο.
- Τι έχει αλλάξει για εσάς από το προηγούμενο ανέβασμα;
- Έχει αλλάξει σίγουρα η επικοινωνία μου με την πρωταγωνίστρια. Είναι ένας άλλος άνθρωπος και με την έλευσή του ούτως ή άλλως αλλάζει το έργο. Έχω την αίσθηση πως η νέα Μαρία είναι λίγο πιο εξανθρωπισμένη, έχει μεγαλύτερη διάθεση να παίξει και να επικοινωνήσει, να καταλάβει το παιχνίδι που στήνεται εν γνώση της. Είναι λίγο πιο άφοβη..